 |
www.20152018.fora.pl Forum Bezpieczeństwa Wewnętrznego WSB
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ewa7701
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:46, 01 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
ODPOWIEDZI 2 - 6 Z NETA
ODP.7 - to było, u mnie odp. dot pojęcia polityki
Faktycznie gdzieś jedno pytanie mi umknęło - ogólne pojęcie administracji
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
nightmaree123
Dołączył: 30 Gru 2015
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:37, 03 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
5.Pojęcie administracji:
Działalność organizatorska realizowana przy pomocy aparatu urzędniczego, obejmująca zakres spraw o charakterze publicznym, regulowana przez ogólne normy prawne. Jako system, administracja stanowi zbiór powiązanych ze sobą i współpracujących instytucji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
AdamK
Dołączył: 02 Lis 2015
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19:16, 09 Sty 2016 Temat postu: Przemiany cywilizacji współczesnej |
|
|
Hej, do galerii wrzuciłem część z wykładu z dnia 09.01.2016r na temat "Przemiany cywilizacji współczesnej".
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez AdamK dnia Sob 19:16, 09 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ewa7701
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 19:18, 09 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
1. Definicja samorządu
Jest to administracja sprawowana przez odrębne od państwa osoby prawne. Samorząd w strukturze państwa oznacza powierzenie przez państwo realizacji różnego rodzaju zadań z zakresu administracji publicznej
2.Wyjaśnij idee samorządu
Wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Samorząd oznacza niezależną od władzy odgórnej – państwa, pracodawcy, dyrekcji – wspólnotę osób, chcących decydować o swoich sprawach w sposób autonomiczny. Grupa, którą obejmuje samorząd może być wyróżniona ze względu na: miejsce pracy , wykonywany zawód itd.
3.Struktura władzy samorządowej, np. w powiecie
- organ ustawodawczy kontrolny jest rada powiatu
- organ wykonawczy stanowi zarząd składający się ze starosty, wicestarosty i członków zarządu
4.Nadzór nad samorządem terytorialnym kto sprawuje:
- Wojewoda
- Regionalna izbę obrachunkowa
- Prezes Rady Ministrów
Od 01/01/1999 r. obowiązuje w Polsce trójszczeblowa struktura samorządu terytorialnego:
- samorząd gminny
- samorząd powiatowy
- samorząd województwa
5.Pojęcia administracji - działalność organizatorska realizowana przy pomocy aparatu urzędniczego, obejmująca zakres spraw o charakterze publicznym, regulowana przez ogólne normy prawne.
Administracja zespolona - element rządowej administracji terenowej, w jej skład wchodzą wszystkie organy administracji państwowej, które w sposób bezpośredni podlegają wojewodzie.
Administracja niezespolona - w Polsce część administracji rządowej w terenie. W przeciwieństwie do administracji zespolonej nie jest podległa wojewodzie. Organami administracji niezespolonej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, a także kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa.
6.Składniki decyzji administracyjnej - Oznaczenie organu administracji ; Data wydania ; Oznaczenie strony lub sron; Powołanie podstawy prawnej ; Rozstrzygnięcie ; Uzasadnienie ; Pouczenie; Podpis
7. Co to jest polityka - sfera działalności zorganizowanych grup, działalność społeczna, polegająca na zdobyciu i utrzymaniu władzy. Działalność społeczna sformalizowanej grupy polegająca na osiąganiu określonych celów za pomocą odpowiednio dobranych środków.
8.Władza - Jest to taki rodzaj stosunków pomiędzy co najmniej dwoma podmiotami, z których jeden ma możliwość wybierania trwałego i instytucjonalnego wpływu na zachowania drugiej strony.
9.Funkcje władzy
- integracyjna – zachowanie integralności, zahamowanie funkcji odśrodkowej
- dystrybucyjna – rozdział społecznie wypracowanych dóbr – zaspokajanie potrzeb odpowiednio dla każdej z grup społecznych
- ochronna – realizowana w dwóch wymiarach – wewnętrzny i zewnętrzny
Wewnętrzna – zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim podmiotom w ramach danego państwa
Zewnętrzna – niwelowanie wpływu zewnętrznego w to co dzieje się wewnątrz danego państwa (państwo suwerenne)
- strukturotwórcza polega na tym, że państwo tworzy instytucjonalne ramy funkcjonowania państwa (różnego rodzaju struktury, porządkuje i kształtuje rzeczywistość)
10.Co to jest prawo - to zespół norm, reguł postępowania stworzonych przez instytucje państwowe lub usankcjonowanych przez państwo i zagwarantowanych przymusem państwowym.
11. Źródła prawa:
Konstytucja,
ratyfikowane umowy międzynarodowe,
ustawy,
rozporządzenia,
akty prawa miejscowego (na obszarze działania organów, które je ustanowiły).
12.Co to jest konstytucja – to akt prawny o szczególnej mocy prawnej, uchwalany w szczególny sposób określający podstawę ustroju politycznego, ekonomicznego i społecznego państwa.
13.Struktura sądownictwa
• Sąd Najwyższy
• Sądy powszechne
• Sąd wojskowe
• Sądy administracyjne
• Krajowa Rada Sądownictwa
• Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu
• Inne organy wymiaru sprawiedliwości
14.Na czym polega system scentralizowany, zdecentralizowany
scentralizowany – kontynentalny, działa w systemie prawa stanowionego, wydzielony organ, który bada zgodności prawa z konstytucją, charakter abstrakcyjny, (w Polsce to min. Trybunał Konstytucyjny)
zdecentralizowany – w USA i krajach anglosaskich, zgodność prawa badają sądy powszechne, na użytek konkretnego postępowania
15.Co to jest państwo:
- wydzielone terytorium
- ludność
- władza
- zdolność prowadzenia polityki zagranicznej
Państwo to trwały związek ludzi, którzy tworzą pewną wspólnotę i zamieszkują określone terytorium i podlegają władzy zwierzchniej. Państwo musi mieć zdolność prowadzenia polityki zagranicznej.
16.Typy i formy państw - republika, monarchia-dziedziczona i sprawowana dożywotnio
17.Trzy systemy rządów – cechy
- parlamentarno-gabinetowy (Polska) prezydent i premier (prezydent nie ponosi odpowiedzialności przed parlamentem, zależność rządu od parlamentu i premier ponosi polityczną odpowiedzialność przed parlamentem). Prezydent może blokować, parlament uchwala budżet prezydenta, więc jest zależny od niego
- parlamentarno-komitetowy – preponderancja parlamentu (wywyższenie parlamentu – organ decydujący) zależność rządu i prezydenta od parlamentu, np. Szwajcaria, Chiny. Dobrze funkcjonuje, kiedy parlament jest jednopartyjny.
- prezydencki – głowa państwa i szef rządu, prezydent nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem. Finansowo jest zależny od Kongresu.
18.Zwierzchnictwo personalne, terytorialne
- terytorialne – na danym terytorium - element suwerenności każdego państwa polegający na sprawowaniu pełnej i wyłącznej władzy nad własnym terytorium państwowym wraz z zamieszkującą to terytorium ludnością oraz przestrzenią powietrzną. Zwierzchnictwo terytorialne dotyczy wszystkich osób i rzeczy, które podlegają prawu danego państwa. Obejmuje wszelkie działania i funkcje właściwe państwu, a także wyłącza możliwość wykonywania tych działań i funkcji przez inne państwa
- personalne – względem osób - to cecha państwa bezpośrednio łącząca się się ze zwierzchnictwem terytorialnym. Polega na sprawowaniu władzy i opieki przez państwo nad wszystkimi obywatelami tego państwa. Cecha ta jest konsekwencją obywatelstwa i przynależności państwowej.
19.Obywatelstwo, a narodowość – czym się różnią
Obywatelstwo – zgodnie z prawem można mieć jedno obywatelstwo, decyduje kategoria prawna, sposoby nabycia obywatelstwa: obowiązuje zasada krwi ( przez urodzenie z rodziców, z których co najmniej jedno posiada obywatelstwo polskie, bez względu na miejsce urodzenia dziecka w Polsce czy za granicą) lub zasada ziemi (ma zastosowanie, gdy dziecko urodzi się lub zostanie znalezione na terytorium RP, a oboje rodzice są nieznani lub obywatelstwo ich jest nieokreślone, bądź nie mają żadnego obywatelstwa ).Podwójne obywatelstwo to patologia współczesnego świata, np. powinien rozliczać się w obu krajach.
Narodowość – o tym decyduje samookreślenie. Pochodzenie określane w kręgu kulturowym jednostki zgodnie z pochodzeniem jego przodka; przynależność do określonego narodu. W polskim prawie organy nie mogą żądać podawania narodowości, to kwestia poza administracyjna.
20. System demokratyczny i jego cechy
- wolność organizowania się
- wolność tworzenia ugrupowań politycznych
- istnienie opinii publicznej
- wolność słowa i druku
- stowarzyszania się, zgromadzeń, petycji, manifestacji
- niezawisłe sądy
- dostępność informacji o działaniu władz
- zasada odpowiedzialności politycznej rządzących, możliwość ich odwołania
- bierne prawo wyborcze ma charakter powszechny i nie jest ograniczone cenzusami
- wybory odbywają się regularnie, w ustalonych prawem odstępach
- kadencja organu, do którego następuje wybór nie jest arbitralnie przedłużana
- wyboru dokonuje się spośród nieograniczonej liczby kandydatów
- zgłaszanie kandydatów odbywa się w sposób niezakłócony
- przeniesienie przez społeczeństwo na swoich przedstawicieli prawa decydowania w jego imieniu
- wybór i selekcja elit politycznych mających sprawować władzę państwową
- kontrola nad władzą wykonawczą
- możliwość refleksji nad rzeczywistością polityczną i ekonomiczną kraju poprzez selekcję programów wyborczych
- sporządzenie i wyłożenie spisów wyborczych
- zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie kampanii wyborczej
- przeprowadzenie aktu głosowania
- ustalenie wyników wyborów
Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli). Obecnie powszechną formą ustroju demokratycznego jest demokracja parlamentarna. Gwarantem istnienia demokracji parlamentarnej jest konstytucja, najczęściej w formie pisanej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ania
Dołączył: 07 Sty 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 20:38, 09 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Niestety nie mogłam być dziś na zajęciach, czy wyjaśniła się sprawa z egzaminem, wykładowca podał termin??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ewa7701
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 21:47, 09 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
31/01
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ewa7701
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 21:50, 09 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
30/01 w sobotę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dranzerpl
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:34, 10 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Doszło kilka rzeczy z tegoż przedmiotu, które mogą pojawić się na egzaminie.
Warto zaktualizować informacje dotyczące zadania "17.Trzy systemy rządów i ich cechy", a także dodać, że na każdy jeden system przypada przynajmniej po pięć cech.
~~Ustrój parlamentarno-gabinetowy:
-Dualizm egzekutywy - władzę wykonawczą sprawują dwa organy, czyli prezydent i Rada Ministrów wraz z Prezesem Rady Ministrów na jej czele;
-Brak odpowiedzialności prezydenta przed parlamentem;
-Pluralizm partyjny, czyli wielopartyjność;
-Mechanizm kontroli i równoważenia władzy - odpowiedzialność polityczna rządu przed parlamentem i wotum nieufności parlamentu.Rząd ma inicjatywę ustawodawczą oraz może wystąpić do głowy państwa z wnioskiem o rozwiązanie parlamentu;
-Kompetencje głowy państwa są ograniczone i najczęściej sprowadzają się do funkcji reprezentacyjnych;
-Parlament we współpracy z głową państwa powołuje rząd;
-Parlament uchwala budżet prezydenta;
~~System prezydencki:
-Monizm władzy wykonawczej - szef rządu i głowa państwa skupiona w jednym organie;
-Prezydent ma prawo weta zawieszającego - parlament może jednak odrzucić weto wystarczającą liczbą głosów;
-Równowaga władzy wykonawczej i ustawodawczej - parlament nie może zażądać odstąpienia prezydenta i jego rządu, a prezydent nie może rozwiązać parlamentu;
-Prezydent ponosi odpowiedzialność za naruszenie konstytucji i ustaw (odpowiedzialność konstytucyjna);
-Akty wydawane przez prezydenta nie wymagają kontrasygnaty;
-Prezydent jest zależny od Kongresu finansowo
~~System parlamentarno-komitetowy:
-Parlament ma pełnię władzy w państwie, a pozostałe organy są mu podporządkowane.Nie jest jednak w stanie odwołać rządu;
-Rząd jest komitetem wykonawczym parlamentu;
-Prezydent zostaje powołany przez parlament i przed nim odpowiada;
-Możliwość funkcjonowania w systemie jednopartyjnym;
-Głowa państwa pozbawiona prawa skrócenia kadencji parlamentu;
Przerobione za pomocą
-"Wiedza o społeczeństwie" z 2011 roku, wydawnictwa Operon.Autorami: Piotr Leszczyński i Tomasz Snarski
-Oczywiście trochę wikipedii
------------------------------------------------------------------------
Nowe rzeczy, które zanotowałem (kilka mogło mi umknąć, więc prosiłbym kogoś bardziej uważnego o uzupełnienie moich braków).
1.Prawo stanowione i precedensowe:
a) Prawo stanowione - Sądy opierają się na prawie uchwalonym przez prawodawcę.Mają swobodę w interpretacji prawa, nie są związane poglądami sądów wyższych szczebli.Prawo jest dość szczegółowe.
b) Prawo precedensowe - Sądy nie mają tak dużej swobody interpretacji prawa.Orzekając muszą zajmować takie stanowisko jakie zajmuje sąd wyższego szczebla w interpretacji prawa wyrażonej w swoich orzeczeniach (wystarczy jedno orzeczenie żeby stworzyć precedens).
2.System scentralizowany i zdecentralizowany.
Warto zaznaczyć, iż oba systemy są odnóżami państw unitarnych.
a) System scentralizowany - Rząd centralny wyznacza lokalnych urzędników, a także sprawuje zwierzchnią władzę nad organami regionalnymi
b) System zdecentralizowany - Charakteryzuje się bardzo dobrze rozwiniętym samorządem terytorialnym, który posiada znaczne kompetencje.Władza centralna zastrzega sobie prawo do podejmowania tylko najważniejszych decyzji.
3.Struktura sądownictwa w Polsce.
a) Sądy Administracyjne, czyli Naczelny Sąd Administracyjny -----> Wojewódzkie Sądy Administracyjne;
b) Sąd Najwyższy - sprawuje kontrolę nad Sądami Powszechnymi i Wojskowymi;
c) Sądy Powszechne, czyli sądy apelacyjne ----> okręgowe -----> rejonowe;
d) Sądy Wojskowe, czyli Sądy Okręgów Wojskowych (II instancja) ----> garnizonowe (I instancja);
e) Trybunały, czyli Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu;
(Wraz ze strzałkami spada waga danego sądu)
4.Cechy administracji -
5.Najważniejsze przemiany państwa - (wypisać kilkanaście cech z poprzedniego wykładu).
Bardzo możliwe, że gdzieś się walnąłem, więc jestem otwarty na sugestie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dranzerpl dnia Nie 23:35, 10 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł
Dołączył: 06 Lis 2015
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:51, 11 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
cześć
zebrałem to jakoś razem
do ewentualnej kontroli i uzupełnienia kilka zagadnień:
2, 3, 4, 5, 6, 12/1, 17, 23, 24, 25
ale myślę , ze lepiej z notatek wykładowcy jak ktoś ma niż z neta.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Paweł dnia Pon 17:55, 11 Sty 2016, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł
Dołączył: 06 Lis 2015
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:51, 11 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE – EGZAMIN
1. definicja Samorządu
• Administracja sprawowana przez odrębne od państwa osoby prawne.
2. wyjaśnij idee samorządu
• Wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych.
3. struktura władzy samorządowej
• Jego organem ustawodawczymi kontrolnym jest rada powiatu
Władzę wykonawczą powiatu stanowi zarząd składający się ze starosty, wicestarosty i członków zarządu
4. nadzór nad samorządem terytorialnym
• Wojewodę;
• Regionalną izbę obrachunkową;
• Prezesa Rady Ministrów.
5. pojęcie Administracji
Działalność organizatorska realizowana przy pomocy aparatu urzędniczego, obejmująca zakres spraw o charakterze publicznym, regulowana przez ogólne normy prawne. Jako system, administracja stanowi zbiór powiązanych ze sobą i współpracujących instytucji.
o NEGATYWNY – wówczas obejmuje ona wszystko to, co NIE jest ustawodawstwem anisądownictwem
o POZYTYWNYM – dotyczy działalności organizatorskiej państwa
o PODMIOTOWY – odnosi się do działalności organów , instytucji państwowych i innych podmiotów realizujących zadania państwa
6. administracja zespolona i niezespolona
• Administracja zespolona - element rządowej administracji terenowej, w jej skład wchodzą wszystkie organy administracji państwowej, które w sposób bezpośredni podlegają wojewodzie.
• Administracja niezespolona - w Polsce część administracji rządowej w terenie. W przeciwieństwie do administracji zespolonej nie jest podległa wojewodzie.
Organami administracji niezespolonej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, a także kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa.
7. składniki decyzji administracyjnej
• Oznaczenie organu wydającego decyzje oraz daty i miejsca wydania
• Oznaczenie strony lub stron; oznaczenie adresata
• Powołanie podstawy prawnej ;
• Rozstrzygnięcie ;
• Uzasadnienie faktyczne i prawne
• Pouczenie o przysługującym prawie odwołania
• Podpis osoby uprawnionej do reprezentowania organu (+stanowisko służbowe)
8.co to jest polityka?
• Polityka jest to sfera działalności grup chcących zdobyć i utrzymać władzę.
9.co to jest władza?
• Jest to taki rodzaj stosunków co najmniej między dwoma podmiotami , z których jeden ma możliwość wywierania trwałego i instytucjonalnego wpływuna zachowania drugiej strony.
10. wyjaśnij 4 podst.funkcje władzy.
• Funkcja integracyjna
o Hamowanie tendencji odśrodkowej
o Zachowanie integralności państwa
• Funkcja dystrybucyjna
o Rozdział społecznie porzadanych dóbr
o Podział wspólnie wypracowanego dobra
• Funkcja ochronna
o Wymiar wewnętrzny – czyli zabezp.podmiotów wewnetrzych danego państwa
o Wymiar zewnętrzny – czyli niwelowanie wpływu na wewnętrzne sprawy państwa
• Funkcja strukturotwórcza
o Państwo tworzy instytucjonalne ramy funkcjonowania państwa (różnego rodzaju struktury, porządkuje i kształtuje rzeczywistość)
11. co to jest prawo?
o To zespół norm, reguł postępowania stworzonych przez instytucje państwowe lub usankcjonowanych przez państwo i zagwarantowanych przymusem prawnym.
12. jakie są źródła prawa w Polsce?
• Konstytucja,
• ratyfikowane umowy międzynarodowe,
• ustawy,
• rozporządzenia,
• akty prawa miejscowego (na obszarze działania organów, które je ustanowiły).
o 12.1. WYJAŚNIJ / OPISZ:
o Przepis prawny
o Norma prawna (hipoteza-dla kogo?; dyspozycja-reguła post.; sankcja – konsekw.niezast.)
13.co to jest konstytucja?
o To akt prawny o szczególnej mocy prawnej, uchwalony w szczególny sposób, ustanawiający podstawę ustroju społecznego, politycznego i ekonomicznego państwa
14. struktura sądownictwa
a) Sądy Administracyjne, czyli Naczelny Sąd Administracyjny -----> Wojewódzkie Sądy Administracyjne;
b) Sąd Najwyższy - sprawuje kontrolę nad Sądami Powszechnymi i Wojskowymi;
c) Sądy Powszechne, czyli sądy apelacyjne ----> okręgowe -----> rejonowe;
d) Sądy Wojskowe, czyli Sądy Okręgów Wojskowych (II instancja) ----> garnizonowe (I instancja);
e) Trybunały, czyli Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu;
(Wraz ze strzałkami spada waga danego sądu)
15. wymień dwa sposoby kontroli konstytucyjności państwa
o Scentralizowany
o Zdecentralizowany (Mieszany, francuski, brytyjski, skandynawski, szwajcarski)
• scentralizowany – kontynentalny, działa w systemie prawa stanowionego, wydzielony organ, który bada zgodności prawa z konstytucją, charakter abstrakcyjny, (w Polsce to min. Trybunał Konstytucyjny)
• zdecentralizowany – w USA i krajach anglosaskich, zgodność prawa badają sądy powszechne, na użytek konkretnego postępowania
16. co to jest państwo?
o To trwały związek ludzi zamieszkujących określone terytorium podlegające władzy zwierzchniej.
17. typy i formy państwa (WYJAŚNIC I OPISĄC POJĘCIA)
o Manarchia
o Ograniczona
o Nieograniczona
o Republika
o Demokratyczna
o Arystokratyczna
18. wymień trzy systemy/modele rządów i ich cechy
• Parlamentarno-gabinetowy
Dualizm egzekutywy - władzę wykonawczą sprawują dwa organy, czyli prezydent i Rada Ministrów wraz z Prezesem Rady Ministrów na jej czele;
Brak odpowiedzialności prezydenta przed parlamentem;
Pluralizm partyjny, czyli wielopartyjność;
Mechanizm kontroli i równoważenia władzy - odpowiedzialność polityczna rządu przed parlamentem i wotum nieufności parlamentu.Rząd ma inicjatywę ustawodawczą oraz może wystąpić do głowy państwa z wnioskiem o rozwiązanie parlamentu;
Kompetencje głowy państwa są ograniczone i najczęściej sprowadzają się do funkcji reprezentacyjnych;
-Parlament we współpracy z głową państwa powołuje rząd;
-Parlament uchwala budżet prezydenta;
• Parlamentarno-komitetowy
•
Parlament ma pełnię władzy w państwie, a pozostałe organy są mu podporządkowane.Nie jest jednak w stanie odwołać rządu;
Rząd jest komitetem wykonawczym parlamentu;
Prezydent zostaje powołany przez parlament i przed nim odpowiada;
Możliwość funkcjonowania w systemie jednopartyjnym;
Głowa państwa pozbawiona prawa skrócenia kadencji parlamentu;
• prezydencki
Monizm władzy wykonawczej - szef rządu i głowa państwa skupiona w jednym organie;
Prezydent ma prawo weta zawieszającego - parlament może jednak odrzucić weto wystarczającą liczbą głosów;
Równowaga władzy wykonawczej i ustawodawczej - parlament nie może zażądać odstąpienia prezydenta i jego rządu, a prezydent nie może rozwiązać parlamentu;
Prezydent ponosi odpowiedzialność za naruszenie konstytucji i ustaw (odpowiedzialność konstytucyjna);
Akty wydawane przez prezydenta nie wymagają kontrasygnaty;
Prezydent jest zależny od Kongresu finansowo
Pluralizm partyjny,
Mechanizm kontroli i równoważenia władzy - odpowiedzialność polityczna rządu przed parlamentem i wotum nieufności parlamentu.Rząd ma inicjatywę ustawodawczą oraz może wystąpić do głowy państwa z wnioskiem o rozwiązanie parlamentu;
19. rodzaje zwierzchnictwa
• Personalne – nad grupami ludzi
• Terytorialne – na określonym terytorium
20. obywatelstwo a narodowośc – różnica
Obywatelstwo – TO WEZEŁ PRAWNY WIĄŻĄCY OBYWATELA Z PAŃSTWEM
zgodnie z prawem można mieć jedno obywatelstwo, decyduje kategoria prawna. Podwójne obywatelstwo to patologia współczesnego świata, np. powinien rozliczać się w obu krajach.
Narodowość – o tym decyduje samookreślenie. W polskim prawie organy nie mogą żądać podawania narodowości, to kwestia poza administracyjna.
21. co to jest system demokratyczny i jego cechy?
• Wolnośc organizowania się
• Wolność tworzenia ugrupowań partyjnych
• Istnienie opini publicznej
• Wolność słowa i druku
• Stowarzyszania się, zgromadzeń, petycji, manifestacji
• Niezawisłe sądy
• Dostępność informacji o działaniu władzy
• Zasada odp.politycznej rządzących , możliwość ich odwołania
• - bierne prawo wyborcze ma charakter powszechny i nie jest ograniczone cenzusami
- wybory odbywają się regularnie, w ustalonych prawem odstępach
- kadencja organu, do którego następuje wybór nie jest arbitralnie przedłużana
- wyboru dokonuje się spośród nieograniczonej liczby kandydatów
- zgłaszanie kandydatów odbywa się w sposób niezakłócony
- przeniesienie przez społeczeństwo na swoich przedstawicieli prawa decydowania w jego imieniu
- wybór i selekcja elit politycznych mających sprawować władzę pańswową
- kontrola nad władzą wykonawczą
- możliwość refleksji nad rzeczywistością polityczną i ekonomiczną kraju poprzez selekcję programów wyborczych
- sporządzenie i wyłożenie spisów wyborczych
- zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie kampanii wyborczej
22. Prawo stanowione i precedensowe:
a) Prawo stanowione - Sądy opierają się na prawie uchwalonym przez prawodawcę.Mają swobodę w interpretacji prawa, nie są związane poglądami sądów wyższych szczebli.Prawo jest dość szczegółowe.
b) Prawo precedensowe - Sądy nie mają tak dużej swobody interpretacji prawa.Orzekając muszą zajmować takie stanowisko jakie zajmuje sąd wyższego szczebla w interpretacji prawa wyrażonej w swoich orzeczeniach (wystarczy jedno orzeczenie żeby stworzyć precedens).
23. co to jest PRECEDENS?
24. wyjasnij różnice między NADZOREM a KONTROLĄ
25. CYWILIZACJA-POZYCJA I ROLA W PAŃSTWIE, PRZEMIANY W PAŃSTWIE
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Paweł dnia Pon 17:57, 11 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LewnauPawel
Dołączył: 26 Lis 2015
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 0:04, 12 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Przepis prawny to najmniejszy przepis redakcyjny.
Norma prawna składa się z
-hipotezy wskazującej adresata
-dyspozycji wskazującej regułę postępowania
-sankcji wskazującej konsekwencje zachowania niezgodnego.
Prawo stanowione - system kontynentalny
Prawo stanowione jest to prawo ustanawiane przez uprawnione do tego organy władzy państwowej. Prawo stanowione jest przykładem prawa formalnego, spisanego w aktach prawnych, dla którego przestrzegania ustanowione są określone mechanizmy. Za jego złamania grożą określone konsekwencje (sankcje). Prawo stanowione jest zatem podstawą szczególnego rodzaju stosunku prawnego, w którym strony tego stosunku mają gwarantowaną jego wykonalność – jeśli któraś ze stron uchyli się przed jego wykonaniem, wtedy zostanie do tego przymuszona siłą.
Prawo precedensowe (common law) tworzone przez sądy dla konkretnych przypadków rozpatrywanych spraw.
Precedens - wyrok sądowy mogący wpływać na treść orzeczeń wydawanych w sprawach późniejszych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł
Dołączył: 06 Lis 2015
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 4:02, 13 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
ma ktoś notatki z wykładów dotyczące:
17. typy i formy państwa
24. wyjasnij różnice między NADZOREM a KONTROLĄ
25. CYWILIZACJA-POZYCJA I ROLA W PAŃSTWIE, PRZEMIANY W PAŃSTWIE (chyba ostatnie wykłady z 09/01)
czy wystarczająco jest (porównajcie ze swoimi notatkami): 2,3,4,5,6?
sto osób na forum i nikt nie ma notatek? ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Goska
Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 10:31, 13 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
to co ja u siebie znalazłam to
Formy państwa:
1. monarchia - ograniczona
- nieograniczona
władza dziedziczona i wykonywana aż do śmierci
2. republika - demokratyczna
- arystokratyczna
wpływ na władzę mają wszyscy obywatele
typy państw :
1. państwo unitarne
2. państwo federalne ( nie mam wyjaśnionych pojęć niestety)
kontrola - sprawdzenie stanu faktycznego ze stanem porządanym
nadzór - można zmienić stan faktyczny
to jest to co ja mam jak coś znajdę w moich notatkach jeszcze to dopisze
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dranzerpl
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 18:06, 13 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
W notatkach z wykładów mam mniej więcej to samo.
a) Monarchia:
-Ograniczona -
-Nieograniczona - skupia w swoich rękach trzy atrybuty władzy.
b) Republika:
-Demokratyczna - wpływ wszystkich obywateli.
-Arystokratyczna - wpływ jednej grupy.
Do tego organizacja wewnętrzna podzielona na państwa unitarne i federalne, ale ich cechy mam w notatkach przedmaturalnych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
annihilating
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:59, 13 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
NOTATKI
Skuteczność władzy zależy od instrumentów egzekwowania. Podwładny również ma instrumenty egzekwowania/przestrzegania zasad. Oddziaływanie władza – podwładny jest zależne i dwustronne.
Polityka państwowa:
- odnosi się do dużych grup społecznych (skala)
- prowadzona za pomocą prawa (instrumenty działania)
- może stosować środki przymusu (np. polityka karna – prawo karne)
Państwo – terytorium, władza, obywatele (ludność)
Naród – grupa ludzi posiadających obywatelstwo danego państwa
Władza wyróżniająca państwo to władza suwerenna:
- niezależna wewnętrznie – lobbing wielkich korporacji, związki zawodowe
- niezależna zewnętrznie – niezależna od innych państw i organizacji międzynarodowych
Skąd się biorą państwa:
- z rozpadu większych
- poprzez osiedlanie się ludności
- wyzwalanie kolonii
- łączenie się obszarów
Trójelementowa koncepcja państwa:
- forma rządów – trójpodział władzy, relacja między władzą
- ustrój terytorialny – państwa unitarne i federalne
- reżim polityczny
SKRYPT
Pojęcie państwa
W wiekach średnich wprowadzono nazwę państwa jako kraju (szczególną rolę odgrywało terytorium); państwo kojarzone z władzą.
Termin państwo używany jest w dwóch znaczeniach:
- struktura organów władzy publicznej
- wspólnota obywatelska
Państwo to hierarchiczna i terytorialna organizacja przymusu, działająca w interesach ekonomicznych, politycznych i ideologicznych grup, warstw czy klas władających środkami produkcji, dzięki czemu może władać społeczeństwem jako całością. Państwo jest więc organizacją globalną w dwojakim sensie:
- jest jedyną organizacją, która na swoim terytorium wszystkim bez wyjątku wyznacza powinne zachowanie
- podporządkowuje inne organizacje społeczne lub przynajmniej w sposób niezbędny z nimi współdziała
Wyróżnia się trzy elementy państwa – wolność, terytorium i najwyższa władza. Bez jednego z nich państwo nie funkcjonuje prawidłowo.
Państwo jako organizacja polityczna – zadaniem władzy jest organizowanie współpracy pomiędzy różnymi grupami społecznymi oraz rozwiązywanie konfliktów między nimi. Państwo i władza mają zabezpieczyć obywatelowi wolność i prawa oraz strzec porządku publicznego.
Suwerenność:
- zewnętrzna – niezależność i samodzielność władzy państwowej w podejmowanych decyzjach; państwo jest równorzędnym partnerem w politycznych i gospodarczych kontaktach międzynarodowych; samodzielnie kształtuje swój ustrój i władzę; decyduje o wstąpieniu bądź nie do jakiejś organizacji; ograniczenie suwerenności w aspekcie zewnętrznym możliwe jest w drodze przyjętych zobowiązań międzynarodowych (umowy, traktaty, konwencje itp)
- wewnętrzna – na danym terytorium organy władzy państwowej są władzą zwierzchnią i najwyższą, same decydują o swoim działaniu; każda organizacja funkcjonująca na terenie takiego państwa ma działać zgodnie z prawem państwowym oraz za zgodą władz.
Terytorium państwa - obszar lądowy, wody przybrzeżne, strefa powietrzna oraz placówki dyplomatyczne znajdujące się na terytorium innego państwa.
Państwo jako organizacja przymusowa – przynależność do danego państwa ma charakter sformalizowany, a określa je obywatelstwo. Ma charakter formalny, gdyż nie jest to przynależność naturalna. Obywatelstwo jest prawną więzią łączącą jednostkę z państwem.
Forma państwa – sposób sprawowania władzy oraz organizowania życia politycznego i społecznego w państwie.
- podział ze względu na formę rządów – republika i monarchia
- podział ze względu na reżim polityczny:
– państwo autorytarne – silna władza skupiona w rękach jednostki lub wąskiej grupy osób; społeczeństwo nie ma możliwości kontrolowania władzy; rozwinięty aparat przymusu i represji
- państwo totalitarne - państwo kontroluje wszystkie strefy życia społecznego, ma rozbudowany aparat represji i przymusu; indoktrynuje obywateli; nie istnieje podział władzy; terror wobec przeciwników politycznych
- państwo demokratyczne – podział władzy; możliwość kontrolowania władzy; szeroki zakres praw i wolności obywatelskich
- podział ze względu na ustrój terytorialny:
- państwa unitarne – jednostki podziału terytorialnego nie mają samodzielności politycznej i są podporządkowane organom ogólnopaństwowym; jednolity system prawa (państwa scentralizowane i zdecentralizowane)
- państwa złożone – części składowe państwa mają duży stopień samodzielności, posiadają m.in. organy prawodawcze, wykonawcze i sądownicze; ogólnopaństwowe instytucje zajmują się jedynie wybranymi dziedzinami wspólnego funkcjonowania państwa (federacje, konfederacje, unie państw)
Funkcje państwa:
- wewnętrzne:
- prawodawcza – państwo tworzy prawo, które obowiązuje na jego terytorium
- porządkowa – państwo jest zobowiązane do zachowania porządku i bezpieczeństwa na całym terytorium jego jurysdykcji
- administracyjna – państwo ma zarządzać krajem za pomocą aparatu administracyjnego
- gospodarczo-organizacyjna – zarządzanie gospodarką i finansami kraju
- socjalna – państwo zobowiązane jest zapewnić obywatelom minimum środków do życia
- kulturalno-oświatowa – państwo zobowiązane jest zorganizować system edukacji i instytucji kulturalnych, szerzących rozwój intelektualny obywateli
- zewnętrzne:
- obrona granic – zapewnienie obywatelom bezpieczeństwa
- kontakt z innymi państwami – współpraca międzynarodowa
Władza – zdolność wydawania i egzekwowania decyzji. Adresatami są Ci, którzy muszą się tym decyzjom podporządkować. Stosunek nadrzędności i podporządkowania.
Legitymizacja władzy państwowej – jest to uzasadnienie, że wykonywanie władzy przez pewną osobę lub grupę jest usprawiedliwione, należyte i zasługujące na aprobatę. Uprawnienie rządzących do podejmowania wiążących decyzji przy równoczesnej aprobacie rządzonych.
Rodzaje legitymizacji:
- oparta na tradycji – sprawowanie władzy oparte na tradycji, wierzeniach i zwyczajach (np. król)
- oparta na charyzmatycznym charakterze – określone osoby mają pewne niezwykłe zdolności albo właściwości, cechy do sprawowania władzy
- legitymizacja legalna – osoby wybrane wg określonych procedur, powołane
System polityczny – ogół organów państwowych, partii politycznych oraz organizacji i grup społecznych (formalnych i nieformalnych), uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa oraz ogół generalnych zasad i norm regulujących wzajemne stosunki między nimi. Jest częścią systemu społecznego obejmującego całe społeczeństwo (wspólnota polityczna, reżim polityczny, instytucje polityczne)
Elementy systemu politycznego:
- społeczność
- organizacje reprezentujące interesy poszczególnych grup
- instytucje władzy państwowej
- formalne i zwyczajowe normy regulujące wzajemne relacje i funkcjonowanie systemu
- ideologie i strategie polityczne
- instytucje i organizacje międzynarodowe
Kultura polityczna – całokształt indywidualnych postaw politycznych członków danego społeczeństwa; od niej zależy stopień i charakter zaangażowania w politykę, gdyż to ona reguluje stosunki między rządzącymi a rządzonymi.
Jak ogarnę resztę moich notatek z lat wcześniejszych to będę tu wrzucać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|